onsdag 27 juni 2018

Otroligt! Sverige vann sin VM-grupp!

Jubelscener bröt ut flera gånger mellan klockan 17 och 18, på mångaa platser i Sverige. Bland annat på Örebros uteställen där VM-fotbollsmatchen mellan Mexico - Sverige visades på storbildsskärmar.

Så många har våndats efter det där snöpliga baklängesmålet mot Tyskland i lördagskväll. Nu kan vi glömma den matchen, vilket kanske hade varit svårt om Sverige inte vunnit idag. Det så chockartade målet med 15 sekunder kvar och dessa pajaser till tyska fotbollsledare som hånade vår svenske förbundskapten.

Nationen har mått dåligt under flera dagar, men nu har en form av upprättelse alltså kommit i och med Sveriges 3-0-seger mot Mexico, och faktiskt också genom Tysklands förlust. Det visar sig att dåligt sportmannaskap inte lönar sig.
 
Och mitt i vimlet när Sverige mot slutet av matchen ledde komfortabelt hördes någon säga: "Vem f-n är Zlatan?".
 
Även där en uppsträckning mot alla de som hävdat att Janne Andersson gjorde en miss som inte ringde upp herr Ibrahimovic. Nej, han förordade ett lagbygge och hans koncept har visat sig hålla bra.
Själv har jag alltid trott på Jannes kapacitet, och så här skrev jag i krönikan i vår VM-bilaga för några veckor sedan, angående firande och bad i fontäner.
 
"Varken före eller efter 1994 har något liknande kunnat skådas, men kanske man kan tro på 2018 igen? Ja, jag tror banne mig det. Janne Andersson är en otroligt omsorgsfull och begåvad tränare, som dessutom verkar ha matjord i fickorna."
 
Likheterna med -94 är stora, svenska VM-framgångar och ett makalöst väder.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar