fredag 20 mars 2015

Förlängt i tre år





Redan innan cupmatchen på söndag blev det klart att ÖSK förlänger kontrakten med de båda tränarna Alexander Axén och Axel Kjäll. De har skrivit på för tre år till med klubben.

ÖSK:s VD Simon Åström sade vid presskonferensen:
– Styrelsen och jag är oerhört nöjda med att vi långsiktigt lyckats knyta Alexander och Axel till ÖSK.

– Alexander Axén är en av de mest spännande tränarna i landet och ett kvitto på det var ju att han var en av tre som blev nominerade till  årets tränare 2014.

– Axel kanske rankas som en av svensk fotbolls mest lovande tränare, med en väldigt stark analytisk förmåga. Han har en väldigt fin tränarkarriär att se fram emot.

Rollfördelningen kommer vara densamma som tidigare att Axén tar de avgörande besluten, men att Kjäll hela tiden är med i beslutsprocessen.

– Vi har ju rummen bredvid varandra på ÖSK-kansliet och jag brukar höra de ibland högljudda diskussionerna dem emellan. Men det är ju så vi vill ha det, sådant är utvecklande. De kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt, fortsätter Simon.


Alexander Axén tycker att VD:n Simon Åström ger bra energi till klubben och att det är en fantastiskt rolig tränargrupp att ingå i.

– Vi vill utvecklas och vi är nyfikna och det är en miljö som är väldigt rolig att vara i. Jag kände ingen tvekan när frågan om en förlängning av kontraktet kom upp. Det var bra att också Axel fick förlängt i tre år, säger han.

– Jag är stolt och glad över att få fortsätta att jobba i ÖSK och att få arbeta i hemstaden. Det är positivt att både jag och Alex kan ställa krav och tuffa frågor till varandra. Det är utvecklande både för laget och föreningen, tillägger Axel Kjäll.

Någon sportchef har ännu inte hittats, men Simon Åström påpekar att det får ta den tid det tar. Huvudsaken är att saker och ting i klubben blir utförda, av vem är mindre viktigt just nu.

Att Axel Kjäll nu får agera assisterande tränare i tre år till och inte huvudtränare kommenterade han så här:

– Jag har ambitionen att bli en bättre tränare och den här miljön känner jag mig trygg med. Jag får mycket utrymme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar